Myella's nieuwe Jilleroo's - Reisverslag uit Rockhampton, Australië van Emmy - WaarBenJij.nu Myella's nieuwe Jilleroo's - Reisverslag uit Rockhampton, Australië van Emmy - WaarBenJij.nu

Myella's nieuwe Jilleroo's

Blijf op de hoogte en volg Emmy

10 Mei 2011 | Australië, Rockhampton

Hellow cowboys en cowgirls!!

Jullie merken het al...het was tijd voor ons grote avontuur op de boerderij. Op donderdag hadden we nog een overnachting in Rockhampton waar wij ons prive-huisje hadden. Na een goede nachtrust moesten we al vroeg op omdat we opgehaald werden om 6.30 uur. We kunnen jullie vertellen dat dit erg vroeg is!!!!
De persoon die ons op kwam halen had maar 1 oog. Eerst dachten we nog dat het kwam door de slaap in onze ogen, maar hij heeft ons echt 1,5 uur gereden met enkel zicht. Pas later in de week kwamen we erachter dat hij ook nog eens een slechte chauffeur is en dat mensen met bibberende handen de auto uit stapten. Gelukkig werd ons dat bespaard want hij scheen een goede dag te hebben. Gelukkig maar.
Wel hebben we tijdens onze rit de eerste dode kangaroe's langs de weg zien liggen! Iedereen vertelde namelijk dat je dit altijd zag, maar wij hadden nog niks gezien. Misschien zijn de kangaroe's slimmer geworden of heeft Australie een grote dode-kangaroe-langs-de-weg-opruiming gehad.

Op de boederij was er nauwelijks tijd om even rustig de koffers in de kamer te zetten en bij te komen van de reis. De paarden moesten namelijk direct opgezadeld worden voor ons ochtendritje. Eerst kregen we wat uitleg over de bushstyle en moesten we oefenen op Gasket. Een super gave metalen koe met een zadel erop. De persoon die met de paardenrit meeging kon direct zien hoeveel ervaring we hadden. De paarden die we toegewezen kregen hadden uiteraard een handleiding, het zal ook een keertje makkelijk gaan :p
Het paard Floss van Julia vond het niet zo grappig als er andere paarden in de buurt waren. Dus niemand mocht te dicht bij haar in de buurt komen. Ook Abba, het paard van Emmy, vond niet elk paard grappig maar was iets rustiger met andere dieren. Zodra er nieuwe mensen met de rit meegingen kregen wij dan ook een gevarenstempel.

Elke ochtend is er een ritje te paard over het grote landgoed van Myella. Het leuke is dat we in deze 4 dagen elke keer een andere route hebben gehad. Zo groot is de boerderij (of wij hadden het gewoon niet in de gaten). Tijdens de rit kregen we veel informatie over de omgeving, de natuur en de koeien. We hebben niet alle info hierover opgeslagen omdat we soms wat afgeleid waren...dat krijg je met kangaroe's die om je heen springen.
Na de paardenrit kon je diverse dingen doen. We hebben les gekregen in motorrijden. Toen we ook hiervoor goedgekeurd waren konden we een ritje tot het hek rijden of een stukje over het weiland scheuren. Voor de bezorgde mensen thuis...nee we zijn niet gewond geraakt. Naast motorrijden was er ook een mogelijkheid om lasso te werpen en een zweep te kraken. Nu zijn we pro's ;)
Een andere dag hadden we een 4wh drive rit gemaakt. Achterop de laadbak staan en crossen door het weiland. Shane, 1 van de cowboys, vond het een goed idee om schorpioenen te zoeken. Dat is namelijk leuk voor de toeristen. We kregen alleen veel maden, mieren en een slang te zien! Zelfs Shane schrok hiervan en gooide direct de steen terug op de slang.
Rond 4 uur was het tijd om Priscilla te melken. Voor de thuiskijkers...dit is een melkkoe. Naast de koe stond een kippenren en omdat we pasen hadden gemist konden we dit hier inhalen. Nog nooit zoveel eieren gevonden :p

Op de boerderij stonden hangmatten en er was een zwembad, maar hier maakten wij geen gebruik van. We zijn op een boederij! Dan moet er gewerkt worden! Rond 7 uur was het etenstijd. Je kon gebruik maken van het heerlijke loopbuffet van kokkin Olive, de huisvrouw van de boerderij. Maar je kon ook gewoon je bord op tafel zetten en die zou zichzelf vullen. Er vielen namelijk allemaal insecten en kikkers van het plafond op de tafel. Een ongebruikelijk ritueel waarvan we nog steeds niet achter zijn of dit opzettelijk is.
Tijdens het eten werd het ook een stuk drukker op de boerderij. Veel mannen van de koolmijn slapen op de Myellafarm en eten daar ook. Dus tijdens het eten was het druk. Zodra hun toetje op was waren ze direct weer weg omdat het bedtijd was. De mensen van Myella vonden dit ook een goed idee zodat het om 8 uur doodstil was op de boerderij. Tja en wij zijn mensen die zich graag aanpassen en lagen dus ook gewoon rond 9 uur op bed :)

Op de Myella werken een aantal mensen. Peter en Olive zijn de mensen die Myella een lange tijd terug hebben gekocht. Zij zijn nu met pensioen en hebben een huis in Rockhampton zelf. Maar omdat zij veel op de boerderij aanwezig zijn, zien ze hun huis nauwelijks. Lynn is hun dochter die de boerderij overgenomen heeft. Ze hebben ook een zoon maar die is niet zo geintresseerd in de boerderij, dus geen verhaal bij hem. De schone handdoeken en bedlakens hebben we te danken aan Quinny. De lunch werd verzorgt door Nynke, iemand die uit Friesland komt maar niet super veel Nederlands meer kent. Toch moesten we uitkijken met roddelen want zij pikte wel een paar steekwoorden uit een zin. Wat zij verder doet...uhm...aanwezig zijn en veel lachen???
De cowboys zijn Shane en Trevor. Shane is een rustige man die we de eerste twee dagen hebben gehad tijdens de tours. Hij vertelde voornamelijk veel over de natuur. Trevor was de echte cowboy die ons veel vertelde over de bushstyle. Het werd zelfs zo gezellig dat hij nog even meeging eten toen hij ons weer afzette in Rockhampton. Dit deed hij alleen bij mensen die hij graag mocht, dus een groot compliment. Maar wij snappen wel dat hij ons mocht, wij deden al zijn werk!!!
Verder waren er nog een paar bewoners op de boerderij. Natalie is een walibi die met de hand is opgevoed. Ze mag de wijde wereld in maar kiest hier niet voor. Dus elke ochtend bij het ontbijt zag je Natalie al volop zonnen in het tuintje. Pink Floyd was een papegaai die best goed kon praten, beetje jammer dat hij ook goed kon bijten. Aan het einde van onze trip zijn we toch nog vriendjes geworden. Harry was een lelijke, kale kaketoe. Maar hij was dan ook ziek, dus het was wel logisch.
Verder kwam er om de avond ongeveer een kangaroerat langs. Schijnt heel zeldzaam te zijn als je deze dieren ziet. Nou wij zagen hem bijna elke avond dus zo bijzonder was het niet :p

Weetjes:
-Er leven ongeveer 90 miljoen kangaroe's in Australië
-Elk jaar moet 95% van de wilde zwijnen afgeschoten worden om de populatie in stand te houden
-Het zand in Australie is rood omdat er geen tot nauwelijks zuurstof in de grond zit
-Hoe minder het regent in een gebied hoe goedkoper het land is
-Dit kan van 100 dollar tot 40.000 dollar per hectare schelen
-Slangen zijn bedreigde diersoorten in Australie, je mag ze alleen binnen 400 meter rond bewoond gebied afschieten
-Grote spinnenrag-achtige bollen in bomen betekend een week jeuk als je dit aanraakt
-Graszaadjes die nat worden komen tot leven!

Na ons grote avontuur in the outback zijn we tot echte Jilleroo's gebombardeerd! Nu gaan we richting Airly beach zodat we per boot door de White Sunday's kunnen zeilen. Een welverdiende vakantie na al die dagen hard werken op de boerderij!

Tjauw!